روان درمانیزوج درمانیسبک زندگی

شرم از مراجعه به روانپزشک

شرم از مراجعه به روانپزشک

هنگامی که تشخیص یک بیماری جسمی برای فردی گذاشته میشود، واکنش هیچ یک از اطرافیان او به این صورت نخواهد بود که:”تو فقط باید طرز فکرت را عوض کنی”، یا “دست از بزرگ کردن مسائل در ذهنت بردار، همه ما در زندگی مشکلاتی داریم”.

اما بسیاری از افرادی که از یک اختلال روانی رنج میبرند، با چنین واکنشهایی مواجه می‌شوند.

با وجود آنکه از هر پنج فرد بالغ، یک نفر از اختلال روانی رنج میبرد، اما فقط ۴۰ درصد از این افراد در جستجوی کمک برای مشکل خود برمی آیند، و البته از این میان نیز، اغلب پس از گذشت یک دهه یا بیشتر از شروع علائم بیماری، به سراغ درمان می‌روند.

سوء تفاهمات و باورهای غلط دربارهٔ اختلالات روانی، یکی از مهمترین عواملی است که باعث اجتناب افراد از دریافت کمکهای حرفه ای می‌شود.

شرم از مراجعه به روانپزشک

شناخت ما از اختلالات روانی و درمانهای دارویی و غیردارویی

علیرغم تمام پیشرفت هایی که در طی دهه های اخیر در ارتباط با شناخت ما از اختلالات روانی و درمانهای دارویی و غیردارویی اتفاق افتاده است، اما همچنان بسیاری از مردم، افراد دارای  مشکلات روانی را خطرناک و غیرقابل پیش بینی تصور می کنند.
همچنان در بسیاری از داستان‌ها و نمایش‌های رسانه ها، جنایت ها و به خصوص فجیع ترین اشکال آنها، به سابقه ای از یک اختلال روانی نسبت داده می‌شوند.
این در حالی است که در واقعیت، اکثریت افراد مبتلا به اختلالات روانی مرتکب جنایت نمیشوند، و آنها بیش از آنکه عامل جنایت باشند قربانی آن هستند.

باز کردن باب گفتگو درباره مشکلات روانشناختی، و اذعان به این واقعیت که همهٔ ما به نوعی از نظر روانی آسیب پذیر هستیم، به کاهش انگ مرتبط با اختلالات روانی خواهد انجامید.

امروزه بسیاری از چهره‌های مشهور، برای روایت چالش های زندگی واقعی خود با اختلالات روانی، پیش قدم شده اند. مجموعه های بسیاری، از دستنوشته های افراد مشهور درباره تجربه هایشان از ابتلا به اختلال افسردگی، پانیک، بوردرلاین و .. جمع آوری و چاپ شده است.

امروز در مسیر رسیدن به این باور هستیم که ابتلا به یک اختلال روانی، به معنای ضعیف بودن فرد نیست. همانطور که یک بیمار مبتلا به دیابت می‌تواند از نظر جسمانی فردی قوی باشد، یک فرد مبتلا به اختلال افسردگی نیز می‌تواند با شناخت و تسلط بر بیماری خود، استحکام و انسجام روانی خود را حفظ کند.

همانطور که اغلب افراد از ملاقات با پزشک برای مراقبت از بدن خود شرمسار نمیشوند، روزی فرا خواهد رسید که درخواست کمک از یک درمانگر برای مراقبت از سلامت ر‌وان نیز، دشوار و شرم آور نخواهد بود.
# نقل از دکتر علی نیکجو

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا